‚Äč

Deze week42
Deze maand4920

Artikelindex

Een bezoek aan één van de Waddeneilanden is beslist de moeite waard. Ria en ik hebben besloten dat we 4 eilanden willen bezoeken. In augustus 2016 hebben we eerst Texel bezocht om vervolgens een week later ook nog een fietstocht te doen op Ameland. Texel hebben we in 3 dagen bekeken maar omdat Ameland kleiner is hebben we dit eiland in 2 dagen gedaan. Ga naar de volgende pagina's om onze ervaringen te lezen.

Wadden

Voor een vergroting klik op een foto.

kaart texelTexel

Een kleine minivakantie op het Waddeneiland Texel. Niet zo maar geboekt maar eerst de weersverwachtingen af gewacht omdat we verzekerd willen zijn van mooi weer om te kunnen fietsen en/of wandelen.

Texel005Op maandag 22 augustus zijn we vroeg vertrokken om nog wat aan deze eerste dag te hebben. Het weer voor vandaag is niet optimaal maar voor de komende dagen worden er tropische temperaturen voorspeld.  Om 10.30 uur arriveren we op Texel en gaan eerst maar bij het hotel kijken waar we de komende 2 nachten zullen verblijven. Als we naar de lucht kijken besluiten we om de fietsen deze dag maar in de stalling  te plaatsen. Het is niet vertrouwd. Omdat een bezoek aan Ecomare ook op de agenda staat gaan we hier vandaag maar naar toe want dit is gedeeltelijk binnen.

Texel034Een bezoek aan Ecomare is altijd leuk om wat kennis op te doen van het leven van de zeehonden die veel voor komen in de Wadden zee. Een leuke demonstratie van het voeren van de zeehonden maakt het bezoek helemaal compleet. Nadat we een aantal uren hebben door gebracht hier arriveren we omsteeks 17.00 uur bij het hotel waar we tussen 18.00 - 19.00 uur de warme maaltijd krijgen  geserveerd. Na het eten is het wel droog maar we gaan topch maar met de auto om het eiland verder te verkennen. Texel is niet erg groot dus in een paar uurtjes kom je met de auto een heel eind om een goede indruk te krijgen van het eiland. We rijden dan ook langs de verschillende dorpen zoals, Cocksdorp, Zuid Eierland, De Koog, Den Hoorn, Den Burg en Oudeschild. Erg mooi om de verschillen in landschap van het eiland te ontdekken.

Texel002Na deze rondreis gaan we naar het hotel om de volgende dag er met de fiets lekker op uit te trekken.  Dinsdagochtend om 09.30 uur vertrekken we op de fiets richting Cocksdorp want we willen een bezoek brengen aan de Slufter en de vuurtoren op het Noordelijkste puntje van het eiland. Het eerste waar we langs komen is het paracentrum Texel waar we even hebben gerust om te genieten van de sprongen van de parachutespringers. Vervolgens naar de Slufter om daar na via een mooi fietspad door de duinen even later aan te komen bij de vuurtoren. Eerst maar even een kop koffie bij het Torenrestaurant en daarna naar de vuurtoren om de 153 treden te beklimmen en te genieten van het mooie uitzicht.Texel038

Tijdens de beklimming van de vuurtoren krijgen we op de diverse verdiepingen de nodige informatie over de geschiedenis van de vuurtoren van o.a. de Tweede wereldeoorlog en de vernielingen die toen hebben plaats gevonden. Boven aan gekomen konden we genieten van het prachtige uitzicht over Texel maar ook Vlieland konden we tijdens deze heldere dag zien liggen. Na deze beklimming weer op de fiets gestapt om via Cocksdorp naar het zuiden te fietsen. Helaas moesten we dezelfde weg terug fietsen want op Texel was het in dit gebied helaas niet mogelijk om een andere weg te nemen. Het overige van de dag vele mooie duingebieden door kruist en nadat we om 17.00 uur in het hotel waren aan gekomen en een lekkere douche hebben gehad zijn we met de auto vertrokken naar de haven van Oudeschild om te gaan eten.  Bij dit mooie weer is het goed vertoeven op het terras van het Havenhotel en na de maaltijd hebben we nog heerlijk genoten op een bankje op de dijk aan de haven van Oudeschild.

Moe maar voldaan hebben we genoten van deze actieve dag op dit mooie eiland.

Texel008  Texel042  Texel045

Woensdagochtend maar weer op de fiets want het is prachtig weer. Nu de zuidkant van het eiland en via Den Hoorn door een prachtig duingebied gefietst. Koffie met wat lekkers tijdens een stop bij Bospaviljoen Turfveld  en toen weer richting Den Burg.

Om 14.00 uur hebben we de fietsen op de auto geplaatst om met de auto richting de Teso te gaan om over te steken naar het vaste land.

Texel020

Texel049

Om 15.30 uur waren we terug in Purmerend en kunnen terug kijken op een paar heerlijke actieve dagen die we hebben gehad op Texel met erg mooi weer..

Ameland

AmelandOp donderdag 1 september 2016 vertrekken we om 07.30 uur met de auto van uit Purmerend omdat we de boot van 09.30 uur in Holwerd willen hebben om op tijd op Ameland te zijn. De overtocht duurt ongeveer 45 minuten dus als we dan om 10.30 uur op Ameland zijn hebben we mog de gehele dag voor ons om een groot gedeelte van dit mooie eiland te verkennen.

Ameland19  Ameland25

We hebben een overnachting geboekt in een hotel in Hollum. We arriveren op tijd in Holwerd en de fietsen gaan mee op de boot zodat we bij aankomst op Ameland gelijk kunnen beginnen met onze ontdekkingstocht. Na aankomst fietsen we van de boot af en gaan eerst naar het VVV kantoor van Nes wat vlak bij de aankomst plaats van de boot is. We halen hier de benodigde foldes en zetten koers naar Ballum. Ameland is niet erg groot dus na een uurtje komen we aan in Ballum en fietsen  door dit mooie dorpje. We bezoeken de begraafplaats en het valt ons op dat de naam Nobel hier veel voor komt. Na Ballum te hebben gehad fietsen we richting de vuurtoren van het eiland. Deze is gelegen op de West punt bij Hollum is is voor bezichtiging geopend. 236 treden telt de beklimming maar boven in de toren heb je dan ook een mooi uitzicht over Ameland. Na de beklimming en te hebben genoten van hert uitzicht gaan we naar beneden en zetten koers naar Hollum.

Ameland01  Ameland02  Ameland04 Ameland05

Een iets groter dorp dan Ballum en het ziet er gezellig uit. Om 15.00 uur gaan we inchecken in ons hotel en met dit mooie weer is het genieten op het terras.  Omdat we een overnachting hebben geboekt met alleen een ontbijt kunnen we de warme maaltijd  in het restautant van ons hotel gaan nuttigen maar we kunnen ook een restaurant in Hollum op gaan zoeken.We besluiten tot het laatste en gaan op de fiets naar het dorp. We beklijken bij de diverse restaurants de menukaarten en uiteindelijk maken we een keuze.  Zodra we het terras oplopen worden we aan gesproken door de eigenaar die aan een tafeltje zit. Ongetwijfeld heeft hij gezien dat we een tijdje de

kaart hebben bekeken die voor aan de straat staat. Hij vraagt aan ons of we een hapje willen eten.Na een bevestigend antwoord van ons verteld hij dat erj vandaag geen kok aanweizg is.  Dus, gaan we maar weer en denken, war om heb je dat niet eerder gezegd en waarom haal je dat boord bij de ingang dan niet weg. Nou ja, er zijn meer restaurants dus nemen we plaats op het terras van restaurant Zwaan.  Hier genieten we van een heerlijke maaltijd en na het eten gaan we naar ons hotel waar we 's avonds naar de wedstrfijd van het Nederlands elftal tegen Zweden hebben gekeken.

De volgende ochtend staan we op tijd op en om 08.15 uur genieten we van het uitgebreide ontbijtbuffet. Om 09.00 checken we uit en stappen op de fiets om vandaag de oostkant van het eiland te verkennen. Omdat Hollum gelegen is aan de westkant moeten we dus het hele eiland over. Via het fietspad door de duinen gaan we op weg naar het Oerd.

Het valt ons op dat het landschap van Ameland andes is dan het landschap op Texel. Op Ameland zien we geen heide en de duinem zijn ruiger begroeid. Je zou verwachten dat de wadden eilanden een gelijk lanschap hebben maar dat blijkt dus niet zo te zijn. We worden dan ook gesterkt in ons idee om ook Vlieland en Terschelling te gaan bezoeken. Dit zal echter in het voorjaar van 2017 zijn.

Het natuurgebied Het Oerd is een oud begroeid duingebied met enkele hoge duinen en vochtige duinvalleien. Vanaf de hoge duinen heb je een prachtig uitzicht over de nabijgelegen kwelders, waar met hoogwater duizenden vogels rusten.

Ameland18  Ameland03 Ameland15

Na het bezoek aan het Oerd fiesten we richting Buren. Omdat het tijd is voor een kop koffie zoeken we een leuk terras en nemen koffie met kersenvlaai. Het weer is vandaag iets minder zonnig maar nog steeds prima fietsweer.

Na een leuke tocht door Buren fietsen we naar Nes. Het grootste dorp op Ameland. Bij binnen komst in Nes valt dit ook gelijk op want het is hier veel drukker en bedrijviger als in de eerder bezochte plaatsen. Veel terrasjes, winkels, noem maar op.  Omdat het allemaal niet zo erg groot is zijn we na een uur uit gekeken in Nes. We hebben in deze twee dagen toch wel een goede indruk gekregen van Ameland en om 15.00 uur gaan we terug naar de veerboot die ons in 45 minuten weer naar het vaste land moet brengen.  Na aankomst in Holwerd zoeken we de auto weer op, laden de fietsen op het fietsenrek en gaan weer richting Purmerend. Om 16.30 uur zijn we thuis van weer een leuke fiets tweedaagse op Ameland.

Vlieland

Vlieland1

Op 20 en 21 juni 2017 hebben we een bezoek gebracht aan Vlieland. Het derde Waddeneiland in de rij van onze toer over de

Nederlandse Waddeneilanden. Een ticket voor de boot vanaf Harlingen naar Oost-Vlieland thuis via internet geboekt en om zo veel mogelijk van de dag te kunnen genieten hebben we de eerste afvaart. De boot vertrekt om 09.00 uur en de overtocht duurt 1 uur en 45 minuten..

In tegenstelling met de dienstregeling van de veerboot naar Ameland vaart deze boot wel precies volgens het geplande reisschema en om 10.45 uur arriveren we dan ook op Oost-Vlieland. Omdat we onze eigen fietsen bij ons hebben verlaten we al fietsend de boot en rijden we zo het eiland op.  We hadden al vele verhalen gehoord over dit mooie eiland maar inderdaad Vlieland is misschien wel het mooiste eiland van de vier.  Het is niet zo groot en volgens de officiële gegevens heeft het maar 23 km aan verhard fietspad. Al fietsend verkennen we dit eiland en fietsen richting de westkant van het eiland.  Vlieland heeft maar één dorp en dat is Oost-Vlieland. Onderweg kom je dan ook niets anders tegen dan ongerepte natuur. Veel beschermde vogelbroedgebieden maar de vogels zijn voor ons goed zichtbaar.  Uiteindeljik arriveren we bij de Vliehorst, een oefengebied voor de Koninkljike Luchtmacht en niet voor ons te betreden. Omdat Vlieland klein en smal is zouden we dezelfde weg terug moeten maar dat willen we niet. We kiezen dan ook voor een weg terug over het fietspad door de duinen. Voor dat we de terugreis beginnen nemen we plaats op een bankje voor een lekker  broodje en wat drinken bij het Posthuys.  Een hotel restaurant dichtbij de Vliehorst. Na deze korte onderbreking fietsen we richting Oost-Vlieland en omstreeks 15.00 uur melden we ons bij het Loodshotel waar we de nacht zullen door brengen.

2017 Vlieland16

Nadat we de fietsen hebben afgeladen en onze bagage hebben opgeborgen in de hotelkamer gaan we de Dorpsstraat verkennen. De drukke, levendige en gezellige winkelstraat van Vlieland. Hier bevinden zich vele restaurants, cafe's en winkeltjes. Nadat we ongeveer 2 uur hebben rondgewandeld wordt het tijd om een restaurant op te zoeken om te gaan eten. We gaan zitten op het terras van cafe de Lutine en Ria besteld een biefstuk en Peter een schnitzel. Helaas gaat er iets fout met de bestelling en we krijgen allebei een schnitzel.2017 Vlieland34 Nadat we vragen aan de ober wat er aan de hand is biedt hij zijn excuses aan en gaat snel terug naar de keuken om alsnog voor Ria een biefstuk te organiseren.  Zonder ook maar een onvertogen woord wordt e.e.a hersteld en Ria krijgt een bieftsuk. Grote klasse deze service. Na de maaltijd maken we nog een korte wandeling en gaan op tijd naar onze hotelkamer om uit te rusten van deze dag.

De volgende ochtend na het gebruik van een lekker uitgebreid ontbijt gaan we weer op de fiets maar nu niet naar de Westkant maar naar de Oostkant. In de loop van de ochtend hebben we dit gebied ook helemaal verkend en besluiten we om nogmaals lekker door de Dorpsstraat en het dorp te gaan wandelen. Aangekomen op het kerkplein zien we hier een grote bedrijvigheid en vele mensen..Het blijkt dat er een bekende Vlielander is overleden en er is in de kleine kerk niet genoeg plaats voor alle belangstellenden. De mensen staan dan ook buiten om de herdenkingsdient te kunnen volgen. Nadat we dit schouwspel hebben gezien gaan we terug naar onze fietsen en  begeven ons naar de vertrekplaats van de boot naar Harlingen. We hebben de afvaart van 16.45 uur geboekt. Precies op tijd vertrekt de boot weer naar Harlingen en om 18.30 uur arriveren we hier.  In Harlingen zoeken we de auto op en om 20.00 uur zijn we weer in Purmerend.

Een weliswaar kort bezoek van 2 dagen aan Vlieland maar zeer zeker de moiete waard.  We weten dan ook zeker dat we Vlieland nog een keer zullen bezoeken want het is met recht misschien wel het mooiste eiland van onze Waddeneilanden.