‚Äč

Het weer

Weather data OK.
Amsterdam
14 °C
Bezoekers vanaf 23 juni 2015
184370
Vandaag54
Gisteren178
Deze week427
Deze maand3455

Artikelindex

 Voor een vergroting klik op een foto

 

Voorwoord

  

VennbahnlogoIn juli 2017 is het dan eindelijk zover. Al een paar jaar hebben we het plan om de Vennbahn-route te gaan fietsen omdat dit traject over een oud spoorbaantrace loopt. Omdat Tom en ik iets hebben met treinen lijkt ons dit wel erg leuk om te doen. Om diverse redenen moesten we tot nu toe kiezen voor een fietstocht dichter bij huis maar dit jaar gaan we het echt doen.

 

 

Wat is de Vennbahn-route?

 

 

2017 Vennbahn009 

Er is nog maar weinig overgebleven dat herinnert aan de vroegere spoordienst van de Vennbahn tussen Aken en het noorden van het Groothertogdom Luxemburg. Enkele stations zijn opengebleven, bijvoorbeeld in Raeren, Walheim en Sourbrodt, maar verder zijn alleen nog achtergelaten wagons en bewegingsloze seininrichtingen stille getuigen van een glorierijk verleden. Aan sommige voormalige stations vind je nog tentoonstellingen en spoorrelicten die de geschiedenis en de verhalen van de Vennbahn vertellen. De tijden waarin de Vennbahn de slagader was tussen de kolengebieden rond Aken en de smelterijen in Lotharingen en Luxemburg, zijn lang vervlogen. De bewogen geschiedenis van de spoordienst begon in de tijd van de Pruisen, toen Keizer Willem I in 1882 de grondsteen legde en er begonnen werd met de aanleg. In 1889 ging de exploitatie van de Vennbahn van start, aanvankelijk op het traject tussen Aken-Rothe-Erde en Ulflingen (nu: Troisvierges). Tot in de jaren 1920 kende de Vennbahn een groot succes. Geleidelijk aan verloor ze echter aan betekenis doordat het traject niet geschikt was voor hogere snelheden en invoerrechten het goederenverkeer tussen Duitsland en België belemmerden. Toch bleven er goederentreinen rijden tot in de jaren 1980. Vanaf 1990 begon de spoorlijn aan haar toeristische carrière.

Omdat we elk jaar een rondje fietsen en de Vennbahn van Aken naar Troisvierges loopt zouden we dezelfde weg terug moeten fietsen om weer bij de auto te komen. Dit vinden we geen aantrekkelijk vooruitzicht en we stippelen dan ook een andere route uit voor de terug reis.  De oorspronkelijke route van zowel de Vennbahn als de terugreis ziet u in onderstaand plaatje. Helaas hebben we na 2 dagen moeten besluiten om dit plan te laten varen omdat fietsen buiten de fietsroute erg zwaar is, het gebied is behoorlijk heuvelachtig voor onze gewone fietsen. Ook is het in onze ogen te gevaarlijk. De provinciale wegen in Belgie hebben geen fietspaden en de randen van de weg zijn  erg slecht. We kiezen dan ook voor een alternatief en nemen de trein terug van Gouvy naar Aken. De 2 laatste dagen zullen we ons verplaatsen met de auto.

 

  

 Venbahncompleet
 Klik op afbeelding voor vergroting