‚Äč

Het weer

Weather data OK.
Amsterdam
30 °C
Bezoekers vanaf 23 juni 2015
288876
Vandaag91
Gisteren263
Deze week1276
Deze maand3616

Artikelindex

 Voor een vergroting klik op een foto

 

Voorwoord

  

VennbahnlogoIn juli 2017 is het dan eindelijk zover. Al een paar jaar hebben we het plan om de Vennbahn-route te gaan fietsen omdat dit traject over een oud spoorbaantrace loopt. Omdat Tom en ik iets hebben met treinen lijkt ons dit wel erg leuk om te doen. Om diverse redenen moesten we tot nu toe kiezen voor een fietstocht dichter bij huis maar dit jaar gaan we het echt doen.

 

 

Wat is de Vennbahn-route?

 

 

2017 Vennbahn009 

Er is nog maar weinig overgebleven dat herinnert aan de vroegere spoordienst van de Vennbahn tussen Aken en het noorden van het Groothertogdom Luxemburg. Enkele stations zijn opengebleven, bijvoorbeeld in Raeren, Walheim en Sourbrodt, maar verder zijn alleen nog achtergelaten wagons en bewegingsloze seininrichtingen stille getuigen van een glorierijk verleden. Aan sommige voormalige stations vind je nog tentoonstellingen en spoorrelicten die de geschiedenis en de verhalen van de Vennbahn vertellen. De tijden waarin de Vennbahn de slagader was tussen de kolengebieden rond Aken en de smelterijen in Lotharingen en Luxemburg, zijn lang vervlogen. De bewogen geschiedenis van de spoordienst begon in de tijd van de Pruisen, toen Keizer Willem I in 1882 de grondsteen legde en er begonnen werd met de aanleg. In 1889 ging de exploitatie van de Vennbahn van start, aanvankelijk op het traject tussen Aken-Rothe-Erde en Ulflingen (nu: Troisvierges). Tot in de jaren 1920 kende de Vennbahn een groot succes. Geleidelijk aan verloor ze echter aan betekenis doordat het traject niet geschikt was voor hogere snelheden en invoerrechten het goederenverkeer tussen Duitsland en België belemmerden. Toch bleven er goederentreinen rijden tot in de jaren 1980. Vanaf 1990 begon de spoorlijn aan haar toeristische carrière.

Omdat we elk jaar een rondje fietsen en de Vennbahn van Aken naar Troisvierges loopt zouden we dezelfde weg terug moeten fietsen om weer bij de auto te komen. Dit vinden we geen aantrekkelijk vooruitzicht en we stippelen dan ook een andere route uit voor de terug reis.  De oorspronkelijke route van zowel de Vennbahn als de terugreis ziet u in onderstaand plaatje. Helaas hebben we na 2 dagen moeten besluiten om dit plan te laten varen omdat fietsen buiten de fietsroute erg zwaar is, het gebied is behoorlijk heuvelachtig voor onze gewone fietsen. Ook is het in onze ogen te gevaarlijk. De provinciale wegen in Belgie hebben geen fietspaden en de randen van de weg zijn  erg slecht. We kiezen dan ook voor een alternatief en nemen de trein terug van Gouvy naar Aken. De 2 laatste dagen zullen we ons verplaatsen met de auto.

 

  

 Venbahncompleet
 Klik op afbeelding voor vergroting


 


 

Aken - Malmedy 

 Venbahndag1
 Klik op afbeelding voor vergroting

 

2017 Vennbahn003Op maandagochtend  3 juli om 06.30 uur vertrokken we uit Purmerend met de auto naar Aken om daar het startpunt van de Vennbahn op te zoeken. De rit naar Aken verliep voorspoedig en omstreeks 09.15 uur reden we de parkeergarage van het Hauptbahnhof in om de auto te parkeren en onze tocht per fiets te beginnen. In de veronderstelling dat het beginpunt bij het station was gingen we op zoek naar de bewegwijzering van de Vennbahnroute. Helaas geen bord te vinden.  Dan toch maar vragen bij de tourist-info en dan blijkt dat het startpunt aan de rand van de stad ligt. Met behulp van de stadsplattegrond weten we het startpunt te vinden en om 10.00 uur beginnen we aan ons lang gekoesterde wens om de Vennbahn fietsroute te gaan fietsen.2017 Vennbahn010
Met een goede temperatuur en lekker in het zonnetje fietsen we Aken uit. Kort na het verlaten van Aken, we zijn al vanaf 06.30 uur op stap, wordt het tijd voor een broodje en een kop koffie die we in de thermoskan hebben. Na een korte onderbreking stappen we weer op de fiets en fietsen langs de overblijfselen van de oude spoorbaan. Het eerste plaatsje wat we aan doen is Kornelimunster. Het oude stationsgebouw is omgebouwd tot restaurant en de oude seinpalen staan nog onaangeroerd in het gras. Het  is een oude abdijstad en bedevaartsoord en het oude centrum is zeker een bezoekje waard. Omdat de Vennbahn een oude spoorlijn is moeten we om in het centrum te komen eden stuk bergafwaarts. Dit is natuurlijk leuk op de fiets maar we weten ook als we de route weer willen vervolgen we bergopwaarts moeten. En, dat is een stuk minder. Toch besluiten we om het oude centrum te bezoeken.  Een leuk marktplein met een oude kerk en veel restaurantjes eromheen. Na een ½ uurtje gaan we hijgend en puffend afwisselend fietsen en lopend de berg op om het fietspad weer op te zoeken. Met de wetenschap dat voor alle dorpen langs de route hetzelfde geld weten we nu al dat we niet alle dorpjes die we zullen passeren bezoeken. Bergafwaarts is leuk maar terug omhoog is een ander verhaal.  We fietsen verder over het mooi aangelegde fietspad waar we af en toe oude spoorwagons, seinpalen en rails tegen komen die verwijzen naar de oude Vennbahn spoorlijn. We genieten van de mooie uitzichten die het landschap ons biedt.
2017 Vennbahn011  2017 Vennbahn041  2017 Vennbahn020
   Station Raeren  
Ondanks dat de stijging et wel in je benen. Het fietst zwaar op onze gewone fietsen met maximaal 7 versnellingen. We zijn geen getrainde wielrenners maar recreatieve fietsers. Maar we weten ook dat we deze dag ongeveer 80 km moeten fietsen omdat we een hotel in Malmedy hebben geboekt om te overnachten. Vrienden op de fiets waar we lid van zijn heeft hier geen gastadressen. Via Raeren, Roetgen, Lammersdorf, Monschau, Kuchelscheid, Sourbrodt,Butgenbach naar Waimes.  Onderweg komen we niet zo veel fietsers tegen want het schijnt niet het seizoen te zijn. Het is dan ook rustig op onze route. We hadden verwacht dat er langs de route wel de mogelijkheid zou zijn om iets te eten of te drinken. Helaas, langs de Vennbahn is niets te koop. Je moet dan echt van de route af wijken en de berg af naar het dorp. De genoemde dorpen of steden hebben we dan ook niet bezocht.
2017 Vennbahn043
Gelukkig hebben we eten en drinken bij ons in de fietstas. Langs de route is er de mogelijkheid om te genieten op een bankje van het mooie uitzicht wat de Eifel ons biedt. Omstreeks 18.00 uur arriveren we in Malmedy en moeten we op zoek naar ons hotel. De laatste 10
 kilometer van Waimes naar Malmedy gingen bergafwaarts en dat was op het eind van de eerste dag  een leuke ervaring. 2017 Vennbahn039In Malmedy aangekomen werd op de fietsnavigatie het adres ingetikt van het hotel.  En,…… wat schetst onze verbazing. Het hotel ligt 13 kilometer verder op, aan de andere kant van de berg en we moeten terug richting Waimes.  Hadden we nu maar eerder ons fietsnavigatiesysteem geraadpleegd dan hadden we weliswaar de leuke ervaring van de berg af gemist maar nu moeten we over de berg om ons hotel te bereiken. . Een zware opgave na een hele dag te hebben gefietst maar we hebben geen keus.  Uiteindelijk arriveren we om 19.30 uur in het hotel. Moe, maar voldaan want we hadden die dag 88 km gefietst.  Als eerste hebben we dan ook een lekkere douche genomen en moest er nog een warme maaltijd genuttigd worden.  Omdat we geen zin hadden om op zoek te gaan naar een restaurant besloten we om in het hotel de warme maaltijd te gebruiken. Tom nam kalkoenfilet en Peter een steak. Een goed verzorgde maaltijd na een dag fietsen.  Na de maaltijd nog lekker op het terras gezeten en een lekkere Leffe blond gedronken. Op tijd naar bed om de volgende dag om 08.00 uur te ontbijten want op dag 2 moesten we weer ruim 80 kilometer fietsen.

Malmedy - Troisvierges 
 Venbahndag2
 Klik op afbeelding voor vergroting
 
fotoleffeOm 08.00 uur aanwezig in het restaurant om te ontbijten maar helaas geen eigenaar te zien. Wel stonden er de nodige bierflessen op de bar en we kregen de indruk dat de hoteleigenaar de vorige avond zelf een goede klant was geweest.  Aangezien er op de bar een grote bel stond hebben we maar gebruik gemaakt van deze bel.  Na een paar keer bellen kwam de eigenaar aangesneld en bood zijn excuses aan dat hij zich had verslapen.2017 Vennbahn080 Dat hadden we al een beetje verwacht vanwege de lege flessen op de bar. Na een goed ontbijt gingen we om 09.00 uur  op de fiets richting Waimes om het fietspad weer op te zoeken. De weg naar Waimes was bergopwaarts dus regelmatig een stuk lopen omdat het op onze fietsen gewoon niet  lukte.  In Waimes de Vennbahn gevonden en we konden deus verder richting Troisvierges. (Luxemburg)
 
 
 
 
 
 
 
2017 Vennbahn015  2017 Vennbahn027  2017 Vennbahn101
     
We hebben schitterend weer maar het fietsen is over het algemeen zwaar. Ondanks het mooi aangelegde fietspad. De Vennbahnroute loopt door Duitsland, België en Luxemburg en regelmatig weten we niet in welk land we  nu fietsen. De enige aanwijzing die we hiervoor hebben is een sms op onze teleffon dat  we weer van het netwerk zijn veranderd. Welkom in Duitsland, welkom in België, regelmatig ontvangen we een dergelijk bericht.  De ervaringen van de eerste dag herhalen zich op de tweede dag. Een mooie route maar zwaarder als verwacht.  Langzaam maar zeker ontstaat dan ook de vraag wat we de derde en de vierde dag gaan doen. Fietsen buiten de Vennbahn zal heel erg zwaar worden. We zullen dus een keuze moeten maken. Of dezelfde route terug fietsen over de Vennbahn of met de trein terug naar Aken. We zijn tot de conclusie gekomen dat fietsen over een andere route niet tot de mogelijkheden behoort. 2017 Vennbahn090Langs de gewone wegen zijn er geen fietspaden en af en toe moet je behoorlijk om hoog. Iets wat met onze fietsen erg zwaar is met maar 7 versnellingen.  Langs de kant van de weg fietsen is ook niet echt veilig en zeker niet comforttabel gezien de staat van deze wegen.   Om 16.30 uur arriveren we in Troisvierges en gaan maar eerste iets drinken op een terras. De voorraad in de fietstas was bijna op en de gehele dag hadden we niet gegeten. Langs de hele Vennbahn is geen restaurantje te vinden. Van een toeristische route zoals dit hadden wij anders verwacht. Weer een les dus voor een volgende keer. Altijd genoeg proviand mee nemen. In Troisvierges aan gekomen moeten we op zoek naar ons gastadres van Vrienden op de fiets in Halconreux. 2017 Vennbahn106Dit blijkt 8,6 kilometer verder op te zijn. Helaas moeten we weer de berg op maar onze Teasi one weet ons toch feilloos naar het gastadres te brengen.  In Halconreux is zoals we al hadden verwacht geen mogelijkheid om te eten.  Onze gastvrouw biedt aan om ons met de auto naar Gouvy te brengen en als we gegeten hebben ons weer op te halen. Erg aardig van haar want anders hadden we weer op de fiets de bergen op en af gemoeten.  Het halen en brengen met de auto is dan ook een verademing voor ons.  In de loop van de avond in ons appartement besluiten we om ons schema voor dag 3 en 4 aan te passen.  Omdat we allebei iets hebben met treinen, we hebben niet voor niets de Vennbahnroute uit gekozen, besluiten we om met de trein van Gouvy naar Aken te gaan en de auto op te halen. Het fietsen houden we voor gezien. We zullen Aken en Monschau gaan verkennen maar ons verplaatsen met de auto.
 
 
 
 
 Troisvierges - Bullingen

 

2017 Vennbahn157Na het ontbijt pakken we de bagage op de fiets en zullen naar het station in Gouvy gaan om te kijken hoe we met de trein naar Aken moeten.  De weg van HaLconreux naar Gouvy is na een goede nacht slapen redelijk te doen. Af en toe bergopwaarts maar ook hele stukken bergafwaarts. Om ongeveer 09.15 uur arriveren we op het station maar hebben nog geen idee hoe laat de trein vertrekt en hoe we moeten reizen. Op het station zitten 3 mannen in een kantoortje en we besluiten om hen te vragen.  Helaas, geen van deze mannen spreekt een andere taal dan Frans. En, deze taal spreken wij helaas niet.  Na 10 minuten komt er iemand op het idee om on te verwijzen naar het bemande loket.  Een uiterst vriendelijke man, die ook alleen Frans spreekt, begint met een uitdraai te maken van de reisplanner.  Ondanks dat deze in het Frans staat begrijpen we precies hoe we moeten reizen en waar we moeten overstappen en op welk perron.
De telefoon gaat achter het loket en de man neemt deze op. Inmiddels hadden we al begrepen dat de trein pas om 10.40 uur gaat dus we hebben geen haast. Gelukkig maar 

2017 Vennbahn110

want de man is ruim een half uur aan het bellen.  Hij biedt zijn excuses aan en begint ons wat vragen te stellen. Omdat Tom nog geen 26 jaar is mag hij reizen met korting. Dat scheelt weer.  We krijgen kaartje
s om aan de fiets te binden en kaartjes voor ons zelf.  We zijn nog ruim op tijd en als de trein aan komt kunnen we in de speciale fietscoupe plaats nemen. Een aantal banken zijn hier verwijderd en
 dus een perfecte plek bij de fietsen.  Altijd leuk om in het buitenland in de trein te zitten en we laten het mooie Eifel landschap aan ons voor bij glijden. In de trein is ook een mooie gelegenheid om even te appen met het thuisfront en n u weten deze dus gaan ook dat wij met de trein onderweg zijn naar Aken.  In Luik moeten we overstappen en ook met de fiets en de bagage naar een ander perron. Een groot modern station zoals Luik heeft grote perrons met een lift dus hier ondervinden we geen probleem. We stappen over in de volgende trein maar hier helaas geen fietscoupe. In een erg klein halletje staan we dan met onze fietsen en bagage. Gelukkig zijn er niet veel tussenstops want het is een drama voor in en uitstappende passagiers. We nemen de hele hal in beslag.  In Kattenscheid moeten we weer overstappen maar hier helaas geen lift. Met de fiets op de rug de trap af. Best wel een zware dobber. Gelukkig halen we de volgende trein en om 13.10 uur komen we aan in Aken. We gaan naar de parkeergarage om de auto op te zoeken en na een kwartiertje is alle bagage in de auto opgeborgen en de fietsen op het fietsenrek.
2017 Vennbahn137   2017 Vennbahn161 2017 Vennbahn130
     
 
We zullen een middagje Aken gaan doen en gaan eerst maar eens een lekkere kop koffie met een broodje halen. Aken is een grote stad dus eettentjes genoeg. Bij de conditorei nemen we plaats op het terras en na een half uurtje gaan we de stad in.  We dolen door de stad en als je in Aken bent moet je natuurlijk de Dom bekijken. Dit doen we dan ook en na bezichtiging van de Dom wordt het tijd om ons overnachtingsadres in Bullingen op te gaan zoeken. We hadden nog een souvenir van de Vennbahn willen kopen maar deze hebben we helaas niet gevonden. Geen petje, geen sticker, geen vaantje, helemaal niets.  
We gaan naar de parkeergarage om de auto op te halen.  Oh ja, nog even naar de betaalautomaat om te betalen.  Ja hoor, je kunt hier alleen betalen met Duitse betaalpassen of contant geld.  Daar sta je dan met je pinpas en creditcard. Gelukkig hebben we nog wat Euris in de knip en uiteindelijk kunnen we de parkeergarage verlaten.
autoOp de navigatie stellen we het adres in waar we zullen overnachten en we rijden rustig Aken uit de aanwijzingen opvolgen die het systeem ons geeft. Op een gegeven moment is er een omleiding i.v.m. wegwerkzaamheden en dan begint de zoektocht. Ons navigatiesystem is niet van zijn gedachten af te brengen en blijft ons iedere keer maar verwijzen naar de wegopbreking.  Als echte globetrotters beschikken we gelukkig ook nog over een wegenkaart van het gebied en we schakelen over op ons gezonde verstand in combinatie met de kaart. Het wordt een toeristische route door de Eifel en na ruim een uur is ons navigatiesysteem weer in staat om het van ons over te nemen.
Op tijd arriveren we in Bullingen en melden ons op het kantoor. Niemand aanwezig. Er hangt een bordje op de deur met een telefoonnummer en een e-mailadres voor het geval er niemand aanwezig is.  Ik bel het telefoonnummer en krijg de voicemail met de mededeling dat ik een mail kan sturen. Dat schiet dus niet op. We gaan eerst maar terug naar het dorp om te eten. We nemen plaats op een terras en vragen om de menukaart. Jammer, de keuken is gesloten maar een stukje verder op is ook nog een eetgelegenheid.  We bestellen hier een hapje eten en als we willen gaan bestalen blijkt dat we niet voldoende contact geld hebben. Dat is in de betaalautomaat van de parkeergarage gegaan en we hebben verder geen flappentap meer gezien. GeldautomaatDus, even pinnen. Jammer, dat kennen zie hier niet. Creditcard, nooit van gehoord. We moeten naar Manderfeld om te pinnen maar de mevrouw is niet van plan om ons zo m aar te laten gaan. Ze denkt dat ze dan wel naar haar geld kan fluiten. Als borg laten we de creditcard maar achter en gelukkig hebben we de auto bij ons want Mahlerscheid is 8 kilometer verderop.  Leuk, een dergelijk dorp maar geen flappentap te vinden.  Een oude mevrouw die haar stoepje aan het vegen was kan ons gelukkig vertellen waar de flappentap is en nu maar hopen dat deze niet leeg is.  Oké het is gelukt. Met de nodige Euris in de portemonnee terug naar Bullingen om onze schuld te voldoen.  Om 20.30 uur zijn we weer bij ons overnachtingsadres maar de eigenaar is nog in geen velden of wegen te bekennen. Andere Nederlandse gasten weten ons te vertellen waar onze kamer is en we gaan dan ook maar de tas uit pakken en douchen. Om 21.15 uur komt eindelijk de eigenaar en biedt zijn excuses aan dat hij er niet was. Met zijn smartphone had hij geen bereik dus hij kon ook niet zien wie er gebeld had.  Sjonge jonge, wat een land,  niet kunnen pinnen, geen bereik met je GSM, wat is dit toch?
 
Treinkaartje
 
 

 
 Bullingen - Purmerend

 

 

2017 Vennbahn171Na een goede nachtrust en een heerlijk ontbijt zullen we vandaag Monschau gaan verkennen. DE eigenaar probeert ons uit te; leggen hoe we het beste naar Monschau kunnen rijden maar wij vertrouwen op ons navigatiesysteem. Volgens de man is het maar een half uurtje rijden maar dat redden we niet.  Om 09.30 uur zijn we in Monschau en gaan lopend de stad in. Het is zonnetje schijnt heerlijk en het is dan ook prachtig wandelweer. Ook hier zullen we kijken of we een souvenir kunnen bemachtigen van de Vennbahn  maar ondanks dat er veel souvenirwinkeltjes zijn is er van de Vennbahn niets te vinden. Monschau is en stad met vele oude vakwerkhuizen en het is dan ook een genot om hier rond te lopen.  Nadat we een groot gedeelte van de stad hebben gezien willen we ook een bezoek brengen aan het oude stadscentrum.  Volgens ons moeten we dan aan de andere kant van de rivier zijn dus we besluiten om dit met de auto te gaan doen. Na een kwartiertje rijden vinden we een parkeerplaats 

2017 Vennbahn186

en gaan weer te voer de stad in. Nu blijkt dat we het ook zonder auto hadden kunnen doen maar ja, we komen hier ook niet alle dagen.  Na een gedegen wandeling is het tijd voor een terrasje en nemen we een lekker stuk gebak met een kopje koffie.  We bezichtigen nog wat kerken en willen dan toch nog een keer naar Aken om een souvenir te kopen. 
Geen souvenir van de Vennbahn dan maar een souvenir van Aken.  Om 14.00 uur zijn we weer in Aken en bezoeken diverse winkels om iets leuks te kopen. Uiteindelijk moeten we toch richting de Dom omdat daar de meeste souvenirwinkels zijn.  Plotseling begint het hard te waaien en van de terrassen zie je de servetjes weg waaien en de mensen snel een goed heen komen zoeken. Het zal niet lang duren en dan zal er een behoorlijke bui gaan vallen.  We zoeken snel een winkeltje op en dan barst de hemel open. Met bakken tegelijk valt het water uit de lucht. We nemen dan ook rustig de tijd om iets uit te zoeken want we hebben geen enkele haast om de winkel te verlaten, iets wat de winkelier goed begrijpt.  Tom koopt een mooi wandbord van Aken en als de regen iets minder wordt gaan we weer richting de auto. Om 17.00 uur verlaten we met behulp van ons navigatiesysteem Aken richting Purmerend. 
 
2017 Vennbahn216  2017 Vennbahn184 2017 Vennbahn194 
     
 
Na 3 dagen a la carte te hebben gegeten zijn we de maaltijden met patat en sla wel beu. We zullen dan ook onderweg naar Purmerend een Chinees restaurant op gaan zoeken. 
In Heythuysen vinden we een Chinees restaurant en genieten we van deze maaltijd op onze laatste dag van deze fietstocht. Ondanks dat we maar 2 dagen hebben gefietst en geen 4 spreken we toch van een geslaagde trip. De Vennbahn was leuk om te doen maar fietsen buiten de fietsroute is niet voor ons weg gelegd. Wij zijn recreatieve fietsers en hebben dan ook het idee om volgend jaar maar weer in onze vlakke Nederland te gaan fietsen. 
Maar ook de 2 dagen die we niet hebben gefietst hebben we genoten van wat de Eifel ons te bieden heeft.
 
Chineeseten
 Afsluiten bij de Chinees
 
2017 Vennbahn213
 Centrum Monschau