‚Äč

Het weer

Weather data OK.
Amsterdam
5 °C
Bezoekers vanaf 23 juni 2015
224790
Vandaag61
Gisteren264
Deze week61
Deze maand4939

Artikelindex

 
 Troisvierges - Bullingen

 

2017 Vennbahn157Na het ontbijt pakken we de bagage op de fiets en zullen naar het station in Gouvy gaan om te kijken hoe we met de trein naar Aken moeten.  De weg van HaLconreux naar Gouvy is na een goede nacht slapen redelijk te doen. Af en toe bergopwaarts maar ook hele stukken bergafwaarts. Om ongeveer 09.15 uur arriveren we op het station maar hebben nog geen idee hoe laat de trein vertrekt en hoe we moeten reizen. Op het station zitten 3 mannen in een kantoortje en we besluiten om hen te vragen.  Helaas, geen van deze mannen spreekt een andere taal dan Frans. En, deze taal spreken wij helaas niet.  Na 10 minuten komt er iemand op het idee om on te verwijzen naar het bemande loket.  Een uiterst vriendelijke man, die ook alleen Frans spreekt, begint met een uitdraai te maken van de reisplanner.  Ondanks dat deze in het Frans staat begrijpen we precies hoe we moeten reizen en waar we moeten overstappen en op welk perron.
De telefoon gaat achter het loket en de man neemt deze op. Inmiddels hadden we al begrepen dat de trein pas om 10.40 uur gaat dus we hebben geen haast. Gelukkig maar 

2017 Vennbahn110

want de man is ruim een half uur aan het bellen.  Hij biedt zijn excuses aan en begint ons wat vragen te stellen. Omdat Tom nog geen 26 jaar is mag hij reizen met korting. Dat scheelt weer.  We krijgen kaartje
s om aan de fiets te binden en kaartjes voor ons zelf.  We zijn nog ruim op tijd en als de trein aan komt kunnen we in de speciale fietscoupe plaats nemen. Een aantal banken zijn hier verwijderd en
 dus een perfecte plek bij de fietsen.  Altijd leuk om in het buitenland in de trein te zitten en we laten het mooie Eifel landschap aan ons voor bij glijden. In de trein is ook een mooie gelegenheid om even te appen met het thuisfront en n u weten deze dus gaan ook dat wij met de trein onderweg zijn naar Aken.  In Luik moeten we overstappen en ook met de fiets en de bagage naar een ander perron. Een groot modern station zoals Luik heeft grote perrons met een lift dus hier ondervinden we geen probleem. We stappen over in de volgende trein maar hier helaas geen fietscoupe. In een erg klein halletje staan we dan met onze fietsen en bagage. Gelukkig zijn er niet veel tussenstops want het is een drama voor in en uitstappende passagiers. We nemen de hele hal in beslag.  In Kattenscheid moeten we weer overstappen maar hier helaas geen lift. Met de fiets op de rug de trap af. Best wel een zware dobber. Gelukkig halen we de volgende trein en om 13.10 uur komen we aan in Aken. We gaan naar de parkeergarage om de auto op te zoeken en na een kwartiertje is alle bagage in de auto opgeborgen en de fietsen op het fietsenrek.
2017 Vennbahn137   2017 Vennbahn161 2017 Vennbahn130
     
 
We zullen een middagje Aken gaan doen en gaan eerst maar eens een lekkere kop koffie met een broodje halen. Aken is een grote stad dus eettentjes genoeg. Bij de conditorei nemen we plaats op het terras en na een half uurtje gaan we de stad in.  We dolen door de stad en als je in Aken bent moet je natuurlijk de Dom bekijken. Dit doen we dan ook en na bezichtiging van de Dom wordt het tijd om ons overnachtingsadres in Bullingen op te gaan zoeken. We hadden nog een souvenir van de Vennbahn willen kopen maar deze hebben we helaas niet gevonden. Geen petje, geen sticker, geen vaantje, helemaal niets.  
We gaan naar de parkeergarage om de auto op te halen.  Oh ja, nog even naar de betaalautomaat om te betalen.  Ja hoor, je kunt hier alleen betalen met Duitse betaalpassen of contant geld.  Daar sta je dan met je pinpas en creditcard. Gelukkig hebben we nog wat Euris in de knip en uiteindelijk kunnen we de parkeergarage verlaten.
autoOp de navigatie stellen we het adres in waar we zullen overnachten en we rijden rustig Aken uit de aanwijzingen opvolgen die het systeem ons geeft. Op een gegeven moment is er een omleiding i.v.m. wegwerkzaamheden en dan begint de zoektocht. Ons navigatiesystem is niet van zijn gedachten af te brengen en blijft ons iedere keer maar verwijzen naar de wegopbreking.  Als echte globetrotters beschikken we gelukkig ook nog over een wegenkaart van het gebied en we schakelen over op ons gezonde verstand in combinatie met de kaart. Het wordt een toeristische route door de Eifel en na ruim een uur is ons navigatiesysteem weer in staat om het van ons over te nemen.
Op tijd arriveren we in Bullingen en melden ons op het kantoor. Niemand aanwezig. Er hangt een bordje op de deur met een telefoonnummer en een e-mailadres voor het geval er niemand aanwezig is.  Ik bel het telefoonnummer en krijg de voicemail met de mededeling dat ik een mail kan sturen. Dat schiet dus niet op. We gaan eerst maar terug naar het dorp om te eten. We nemen plaats op een terras en vragen om de menukaart. Jammer, de keuken is gesloten maar een stukje verder op is ook nog een eetgelegenheid.  We bestellen hier een hapje eten en als we willen gaan bestalen blijkt dat we niet voldoende contact geld hebben. Dat is in de betaalautomaat van de parkeergarage gegaan en we hebben verder geen flappentap meer gezien. GeldautomaatDus, even pinnen. Jammer, dat kennen zie hier niet. Creditcard, nooit van gehoord. We moeten naar Manderfeld om te pinnen maar de mevrouw is niet van plan om ons zo m aar te laten gaan. Ze denkt dat ze dan wel naar haar geld kan fluiten. Als borg laten we de creditcard maar achter en gelukkig hebben we de auto bij ons want Mahlerscheid is 8 kilometer verderop.  Leuk, een dergelijk dorp maar geen flappentap te vinden.  Een oude mevrouw die haar stoepje aan het vegen was kan ons gelukkig vertellen waar de flappentap is en nu maar hopen dat deze niet leeg is.  Oké het is gelukt. Met de nodige Euris in de portemonnee terug naar Bullingen om onze schuld te voldoen.  Om 20.30 uur zijn we weer bij ons overnachtingsadres maar de eigenaar is nog in geen velden of wegen te bekennen. Andere Nederlandse gasten weten ons te vertellen waar onze kamer is en we gaan dan ook maar de tas uit pakken en douchen. Om 21.15 uur komt eindelijk de eigenaar en biedt zijn excuses aan dat hij er niet was. Met zijn smartphone had hij geen bereik dus hij kon ook niet zien wie er gebeld had.  Sjonge jonge, wat een land,  niet kunnen pinnen, geen bereik met je GSM, wat is dit toch?
 
Treinkaartje