‚Äč

Deze maand7831

berlijn

ravensbruck

In april 2008 heb ik een bezoek aan Duitsland gebracht. Het was een studiereis met een bezoek aan Berlijn en het voormaligeconcentratiekampRavensbruck. In het kader van uitwisseling gingen er na dit bezoek Duitse kinderen mee naar Purmerend. Bij ons thuis zijn we opgetreden als gastgezin voor Elisa.

Samen met 2 vriendinnen sliepen we in een hotelkamer vlakbij Berlijn.
We zijn van maandag tot donderdag in Duitsland geweest en het volgende hebben we allemaal gedaan:

Maandag:
We vertrokken vroeg om 9 uur bij het Clusius College in Hoorn met de bus.
Het was ongeveer 10 uur rijden.
We kwamen gelukkig om 18.30 uur aan in ‘’Huis Julia’’ het hotel.
Daar kregen we onze eerste maaltijd en konden vervolgens naar onze hotelkamer waar ook 2 andere Duitse meisjes zaten bij wie we op de kamer sliepen.
’ s Avonds hebben we onze spullen uitgepakt en zijn we in de kamer beneden in het hotel gaan zitten.

Dinsdag
Dinsdag ochtend moesten we om 07.00 uur opstaan en om 07.30 uur beneden zijn om te ontbijten.
Na het ontbijt gingen we naar ‘’Ravensbruck’’ om het concentratiekamp te bezoeken.
Voor mij was dat toch wel een grote schok.
Helemaal als je ziet hoe erg die mensen daar hebben geleden.
Als ik daar dan plotseling op de ergste plekken van het concentratiekamp sta… gaat er toch wel behoorlijk wat door je heen.
Toen we alles hadden gezien in het concentratiekamp Ravensbruck met de gevangenis erbij, gingen we ook nog naar het museum.
Op het laatst gingen we buiten kijken bij het herdenkingsmonument en het ‘’steegje door de dood’’.
We zijn naar het crematorium geweest om er een brandend kaarsje neer te zetten, en we zijn ook bij het herdenkingsmonument buiten bij het meer even blijven staan.
Met z’n allen hebben we daar 1 minuut stilte gehouden, en is er een gedicht voorgelezen.
Vervolgens hebben we met z’n allen ook nog een roos in het water gelegd.
Weer aangekomen bij het hotel zijn we gaan eten en daarna weer even naar onze kamer gegaan.

’s avonds na het eten moesten we allemaal beneden komen omdat we een opdracht kregen voor de presentatie die we als we terugkwamen uit Duitsland moesten houden aan het eind van de week.
Je werd verdeeld in een aantal groepjes van ongeveer 5 mensen.
Wij hadden het onderwerp "discriminatie" voor de presentatie.

Op het programma stond dat we een bustocht zouden maken door een stuk van Duitsland maar doordat ze zich vergist hadden in de dag werd dat woensdag.
Je mocht kiezen wat je wilde doen maar mijn vriendinnen en ik wilden graag winelen in Berlijn.
Dat zijn we gaan doen samen met 3 begeleiders.
Het is mooi om daar s’ avonds te lopen met alle verlichtte gebouwen enz.
Tenslotte waren we laat weer terug en zijn we meteen gaan slapen want we moesten woensdag weer vroeg op voor de stadswandeling.

ravensbruck02

Yvonne, Inge, Courtney

Woensdag
Woensdagochtend moesten we ook weer om 07.00 uur opstaan en konden we even snel douchen want we moesten om 07.30 uur weer ontbijten.
Als we klaar waren moesten we klaar staan voor de stadswandeling.
We gingen een wandeling maken door Berlijn en liepen langs alle gebouwen en monumenten.
Ook kwamen we langs de Berlijnse Muur.
Dat was erg interessant om te zien.
Niet de hele muur stond er nog maar wel een groot gedeelte.
Toen we klaar waren met de stadswandeling zijn we nog een keer gaan winkelen in Berlijn.
Maar nu ging de hele groep apart door het grootste winkelcentrum van Europa winkelen.
Nou daar kan je je wel even vermaken hoor.

Daar heb ik ook nog een souvenir gekocht: een stukje steen van de Berlijnse muur.
Weer aangekomen in het hotel, en klaar met eten zijn we weer snel naar buiten gegaan want dit keer hadden we dus wel de bustocht met een Nederlandse gids die ons van alles kon vertellen.
We hebben 2 uur in de buis rondgereden en hebben veel informatie gekregen.
Terug van de bustocht en na het keten op de kamers en de gangen moesten we maar weer eens gaan slapen want de volgende ochtend moesten we weer vroeg opstaan om weer te vertrekken naar Nederland (Hoorn).

Donderdag:
We moesten vroeg opstaan want de bus stond klaar om weer te vertrekken richting Nederland (Hoorn).
Na 10 uur rijden kwamen we aan in Hoorn en de Duitse kinderen die er dus ook bij waren (6 Duitse kinderen) gingen mee met het gastgezin.
Ik zelf nam Elisa mee naar huis.
Ik sliep er in Duitsland mee op de kamer maar daar had ik mijn Engelse taal niet zo goed laten merken.
Het was met mijn Duitse meisje erg gezellig in huis en we konden elkaar goed begrijpen.
We waren behoorlijk moe na zo’n zware week dus gingen wel op tijd slapen.

Vrijdag
Gingen we nog met dezelfde groep naar Amsterdam om daar het verzetsmuseum te bezoeken.
Wij ( Courtney, Yvonne , Elisa(Duits) en ik, hadden helaas de trein gemist.
Dus waren we wat later bij het Verzetsmuseum.
Maar eenmaal aangekomen daar moesten we een vragenlijst in vullen, waarvan je de antwoorden overal in het museum kon vinden.
Een uurtje/anderhalf uur later gingen we weer weg en liepen we door naar de grachten om een rondvaart te maken.
Doordat we nog iets te vroeg waren mochten we nog even over de markt lopen.
Om 15.00 uur begon de rondvaart door de grachten.
We kregen veel informatie en het was erg gezellig en mooi om te doen.
Daarna gingen we weer terug naar huis en alle informatie al een beetje bij elkaar zoeken voor de presentatie die we de volgende dag moesten houden.

Zaterdag
We moesten om 10.00 uur in Hoorn zijn.
Daar moesten we met een groepje van 5 kinderen de presentatie gaan voor bereiden die we later op de dag zouden houden..
Door middel van een powerpoint presentatie hebben we een presentatie gemaaklt over discriminatie.
Om 13.00 uur kwamen de ouders en werden de presentaties gehouden zodat die een indruk kregen wat wij de afgelopen week hadden mee gemaakt.
We hebben veel over de interessante week in Duitsland verteld en ook over hoe het ons geraakt had.
Het heeft de meeste kinderen wel erg geraakt en dus hebben wij ook nog het gedicht voorgelezen want ons nog wel het meest geraakt heeft met het concentratiekamp.
Toen iedereen de presentatie had gedaan, hebben we met z'n allen gegeten.
Daarna hebben we afscheid genomen en zijn we weggegaan.

's Avonds zijn we nog met Elisa naar Volendam geweest. Ook hadden we voor haar als souvenir een boekje gekocht waar van alles in stond over het maken van klompen. En,...... natuurlijk kreeg ze een paar stukken Hollandse kaas mee. Van haar kregen we een mooie pen en allerlei boeken over de omgeving waar zij woonde. Zioj woonde in een klein dorp bij Chmenitz.

Zondag hebben we de Duitse kinderen weer naar Hoorn gebracht die vanuit daar vertrokken met hun busje en de 2 Duitse begeleiders naar huis.

ravensbruck63

Samen met Elisa even naar de "Dijk" in Volendam.

Klik op de afbeelding voro foto's