Het weer

Weather data OK.
Amsterdam
14 °C
Bezoekers vanaf 23 juni 2015
215544
Vandaag224
Gisteren316
Deze week2129
Deze maand6545

fleischmannIn 1981 toen ik geplaatst was aan boord van Hr. Ms. Van Nes  als bakker werd ik geconfronteerd met exceem aan mijn handen. Iets wat als bakker niet wenselijk is. Na een korte tijd door de arts aan boord behandeld te zijn werd ik door verwezen naar het toenmalige marinehospitaal in Overveen. Hier kwam ik onder behandeling van huidspecialist dr. Neering. Ik werd met spoed van boord af geplaatst en werd voor onbepaalde tijd naar huis gezonden om mijn handen te laten genezen. In deze periode kreeg ik het idee om te beginnen met een modelbaan. Ik heb een beginnerset gekocht in Gronau (Duitsland) en begon op zolder met het bouwen van een treinbaan. Fleischmann N spoor. Alleen een beginnerset was wel erg klein dus binnen zeer korte tijd heb ik een aantal uitbreidingssets gekocht. Na verloop van tijd, toen ook mijn handen waren genezen werd het bouwen gestaakt. Vanwege overplaatsingen en varende plaatsingen is het bouwen niets meer geworden en uiteindelijk is de trein weer in de doos beland. Vele jaren later. In 2001, toen ik weer eens een keer verhuisd was kwam Tom met de opmerking wanneer gaan we bouwen aan de trein. Vanaf dat hij 2 ½ jaar oud was, was hij al gefascineerd door alles wat met treinen te maken had. We zijn toen met z’n tweeën begonnen met het bouwen aan de trein. 

 

Na verloop van tijd moest er toch wel een locomotief bij komen en werd er regelmatig uitgebreid. Beurzen bezochten we met z’n tweeën en we werden erg fanatiek. Nadat er omstreeks 2003 een viertal locomotieven aanwezig waren op de baan werd het tijd voor een stuk beveiliging. Van electronica had ik echter geen kaas gegeten en ik ben maar eens gaan speuren op het internet. Via diverse sites kwam ik uiteindelijk terecht bij Mecktronics in Anna Paulowna die zelfbouwpakketten verkocht en eventueel tegen de portokosten een reparatie uit voert. Het leuke van dit is dat ik op de beurs “Europoor” in Utrecht dit bedrijf leerde kennen en het een collega was waar ik mee gevaren had op de Hr. Ms. Callenburgh. Als niet techneut zag ik het in eerste instantie helemaal niet zitten om zelf te gaan solderen met printplaten en schakelingen. Echter met behulp van Wout, mijn collega op CEEBHLDR (centrum voor employability en externe bemiddeling) werden de eerste stappen gezet in de wereld van de electronica. Soldeerles aan het bureau etc. Uiteindelijk was de eerste schakeling klaar maar de hoop dat het ook zou werken had ik in het geheel niet. Na nog een consult bij Mecktronics functioneerde uiteindelijk het eerste station. Vele consulten bij Mecktronics waar ik iedere keer met veel geduld en begrip werd ontvangen hebben een heel stuk electronica op de baan doen verschijnen. Nu na een aantal jaren is de baan redelijk compleet. De bovenste verdieping is vol en uitbreiden is eigenlijk niet meer mogelijk. Daarom is in oktober 2007 de gehele baan afgebroken en wordt opnieuw opgebouwd op de slaapkamer van Tom.

 

In 2013 is Marion getrouwd en heeft het ouderlijk huis verlaten. De treinbaan op Tom zijn kamer hebben we afgebroken en hij wordt nu weer opgebouwd op de slaapkamer van Marion.  De eerste jaren is er echter van bouwen weinig terecht gekomen.  De tafel was redelijk snel gereed maar verder gebeurde er niets. Nu echter in 2017 Thijs is geboren wordt het weer tijd om alles te voorschijn te halen. Vanaf oktober 2017 wordt er dan ook weer hard aan de baan gewerkt.  De baan heeft een lengte van 400 cm en het breedste punt is 175 cm. Voor N-spoor een behoorlijke ruimte voor een aantrekkelijke baan.