‚Äč

Het weer

Weather data OK.
Amsterdam
4 °C
Bezoekers vanaf 23 juni 2015
233774
Vandaag300
Gisteren341
Deze week1595
Deze maand3968

HrMsCallenburghBegin augustus 1988 toen ik geplaatst was op het Marine Vliegkamp Valkenburg als Sergeant Bottelier werd ik geheel onvewachts op vrijdagmiddag gebeld door de plaatsingsofficer van bureau plaatsingen logistieke dienst. Op de Hr. Ms. Callenburgh was de  Sergeant Bottelier naar huis gestuurd wegens disfunctioneren en de vraag was of ik bereid was om maandagochtend op te stappen in Den Helder en gelijk te vertrekken voor 4 maanden naar de Nederlandse Antillen. Aan boord van een schip bestaat de bemanning van de bottelarij uit 3 personen. Een Sergeant bottelier als chef, korporaal bottelier als plaats vervanger en een bottelier 1 (Matroos). Dit team is gezamenlijk verantwoordelijk voor de inkoop, beheer van de magazijnen voeding en toko. Tokoartikelen zijn bier. frisdrank, dropjes, tandpasta etc. De Hr. Ms. Callenburgh was  aangewezen om voor 4 maanden stationschip te zijn. Natuurlijk had ik deze vraag niet verwacht en mijn chef bottelier was net een week met zomerverlof dus deze zou moeten terug keren. Ook vond ik de termijn waarop ik moest vertrekken erg kort want ik was de afgelopen jaren 3 keer verhuisd en moest dus de plunjebalen wel even op zoeken. Ook mijn tropenuitrusting moest even geupdated worden. Na kortstondig overleg met mijn vrouw Ria en de plaatsingsofficer werd er besloten dat de Hr. Ms.  Callenburgh maandag zonder chef bottelier zou vertrekken en ik over 2 weken ingevlogen zou worden naar Curacao. Dit was voor mij een acceptabel compromis en had ik tijd om de persoonlijke uitrusting weer op peil te brengen.

 

Zoals gepland vertrok ik 2 weken later vanaf Schiphol.naar Curacao en werd ik vanaf vliegeveld HATO opgehaald met een dienstvoertuig. Een hele overstap van Nederland naar Curacao. Ik wist niet wat mij aan boord allemaal stond te wachten maar dat niet alles op en top geregeld was op het gebied van de bevoorraading voeding en tokoartikelen werd mij al snel duidelijk. Zowel de toestand van de magazijnen maar ook de administratie was van dusdanige aard dat ik behoorlijk aan de bak moest. Na eerst 2 dagen goed te hebben geinventariseerd ben ik begonnen met de magazijnen van de toko te gaan inventariseren en te kijken of deze administratie op orde was.

 

De Callenburg was aangewezen als stationsschip in het Caraibisch gebied wat inhoud dat we zichtbaar aanwezig moeten zijn om aan te tonen dat de Nederlandse Antillen tot het grondgebied van het Koninkrijk der Nederlanden horen.

 

Een reis als stationsschip in de West is voor de bemanningsleden altijd een erg leuke maar ook langdurige trip. Deze reis kenmerkte zicht door de korte duur. Normaal gesproken is een dergelijke reis voor de duur van 7 maanden, uit en thuis. Vanwege de indeling van de schepen en de eskaderreis zou deze reis maar 4 maanden duren. Van 1 augustus tot 15 december 1988.  Dus, mooi voor de Kerst en Oud en Nieuw weer thuis. Afhankelijk van de omstandigheden is het over het algemeen een ontspannende reis met veel vlagvertoon en havenbezoeken. Veel tijd om echte oefeniongen te doen is er niet want het is varen van haven naar haven. Op vrijdag naar binnen en op maandagochtend weer naar buiten. Wat dan ook zwaarder is voor de bemanning, het oefenen op zee door de week of het passagieren in de buitenlandse havens is voor mij nog steeds een vraag. Echter het bezoek aan de vele havens in de diverse landen is erg leuk om te doen en dat is toch ook een reden waarom je hebt heeft gekozen voor een baan bij de Koninkklijke Marine. 

Dus op maandagochtend aan de bak om alles van het weekend op te ruimen, oefeningen draaien en op vrijdag weer zorgen dar de verschillende verblijven beschikken over genoeg drinken om het weekend weer door te komen. Het is in dit gebied tropisch warm dus er moet in het weekend goed gekoeld worden met bier en frisdrank. Onze commandant, een oude artillerieofficier, stond er om bekend dat hjij gek was van alles wat BOEM zei. Dus wekelijk hadden we op donderdag een weekly war, dat wil zeggen dat er geoefend werd in het verdedigen tegen inkomende raketen en het herstellen van scheepsaverij. De meeste schepen die als stationsschip dienst doen hebben deze regelmaat niet maar volgens onze commandant was dit noodzakelijk. Dat betekend dat je als bemanningslid tijdens deze weekly war altijd bezig bent met neventaken en je eigenlijke werk als bottelier in mijn geval op de achtergrond komt. Omdat er toch dagelijks gegeten moet worden was dit zwaar want het gewone werk moet dan in de uren buiten deze oefeningen gedaan worden. Veelal 's avonds dus. Maar niet getreurt, het blijft een mooie reis met veel schik en ontspanning in de weekends.

 

Hieronder een korte samenvatting van het reisschema en de bezochte havens:

 

01-08 Nederland Den Helder
12 tot  18-08        Curacao Willemstad
19 tot  21-08 Aruba Oranjestad
21-08 Puerto Ricoa Rooseveld Roads
25 tot 29-08 Verenigde Staten Fort Lauderdale
2 tot 05-09 Mexico Vera Cruz
9 tot 12-09 Venezuela La Guira
16-09  /  10-10 Curacao Willemstad
14 tot 17-10 Martinique Fort de France
21 tot 23-10 Puerto Rico San Juan
28 tot 31-10 Puerto Rico Roosevelds Roads
04-11 tot 7-11 Dominicaanse Republiek Santo Domingo
12-11 tot 21-11 Bovenwindse eilanden  
23-11 tot 28-11 Aruba Oranjestad
28-11 tot 2-12 Curacao Willemstad
15 december Aankomst Den Helder  

 

 

In het herinneringsboek wat ter gelegenheid van deze reis is utigegeven hebben wij als bemanning van de bottelarij het volgende geschreven:

 

 Het ministerie van lekkernijen

 

Botteliers1Zoals u allen bekend zal zijn, hebben we aan boord van een oorlogsschip diverse centrales. Commandocentrale, technische centrale etc. Een daar van is de voedingscentrale, in de volksmond bottelarij geheten. Het doel van dit verhaal is om u de ervaringen van deze centrale tijdens de Westreis te vertellen.

Als bottelier is het onze taak om te zorgen dat er voldoende eten en drinken aan boord is c.q.wordt geladen om tweehonderd zwembandjes in goede conditie te houden of te kweken. De drukste periode voor een reis, zoals deze Westreis is voor ons natuurlijk de voorbereiding. We mogen niets vergeten, hetgeen thuis nog wel een keer kan. De winkel om de hoek is elke dag geopend, behoudens zondag, maar een parlevinker op de Atlantische Oceaan hebben wij nog nooit gezien.

Dus wordt alles wat benodigd is van tevoren gepland en als de gehele bemanning zich aan dit schema houdt zijn er geen problemen. U kent het wel, vandaag drinken we met z'n allen Cassis, morgen gaan we op de Spa Rood en volgende week gaan we gezellig aan de Chocomel. Als bottelier moet je dan ook een redelijk sterk hart hebben om deze manieen te door staan.

Onder het motto:   "We laten ons niet gek maken"  zijn we aan deze reis begonnen. De sergeant kwam iets later, twee weken, want deze werd onverwachts aan boord geplaatst. De twee weken zonder sergeant waren erg zwaar en we waren blij dat hij was gearriveerd. Hij ambieerde echter meer de temperaturen van de "koel en vries" dan de buitentemperaturen van de Carribean.

Alles bij elkaar hebben we lekker gewerkt en zoals het zich laat aan zien, hebben de zwembanden de reis van 4 1/2 maand goed door staan. Hoe het mogelijk is dat deze in een zo goede staat van onderhoud verkeren, zal u wel blijken uit de volgende verbruikscijfers tijdens de reis.

 

Bier 23270 liter
Frisdrank 18940 liter
Gedistilleerd 1600 liter
Sigaretten 11840 pakjes
Tabak 262 kg
Kaas 1350 kg
Meel 4450 kg
Eieren 29100 stuks
Varkensvlees 2690 kg
Rundvlees 1250 kg
Kip 1050 kg
Fruit 3412 kg
Groenten 10050 kg
Aardappelen 6850 kg
Rijst 1560 kg

 

 

Op 15 december meerden we weer af in de haven van Den Helder om vervolgens te kunnen gaan genieten van een welverdiend winterverlof, Kerst en Oud en Nieuw.

 

Het jaar 1989 begon voor de Callenburgh met voorbereidingen voor deelname aan de eskaderreis. Na eerst in dok te zijn geweest werd op 27 februari vertrokken naar de Atlantische Oceaan en op 12 mei was deze reis ten einde. Na het zomerverlof werd op 28 augustus aan de tweede eskaderreis deelgenomen waarvan men op 22 september in de thuishaven terugkeerde. Hierna deden we nog enkele malen dienst als schip van de wacht.

Na deze vaarperiode werd ik geplaatst bij de marinekazerne Amsterdam als beheerder van de grote kantine.

 

Logistieke dienst1