‚Äč

Het weer

Weather data OK.
Amsterdam
22 °C
Bezoekers vanaf 23 juni 2015
185794
Vandaag121
Gisteren288
Deze week409
Deze maand4879

Intervieuw Freego (december 2008)

Onderstaand artikel is overgenomen uit Freego, praktijkmagazine in koude en luchtbehandeling. Derde jaargang, december 2008

Branchenieuws: ORKA

 

Defensie hoopt op jarenlange samenwerking met ORKA

dsc00279

ORKA werkt al zes jaar samen met de Koninklijke Marine. Talloze ex-militairen werden op weg geholpen naar een baan in de koudetechniek. Orka sluit binnenkort een overeenkomst met Defensie om afzwaaiende militairen van andere Defensie-onderdelen aan de slag te helpen in de koudetechniek.

Peter Eulderink van Dienstencentrum Externe Bemiddeling Defensiepersoneel geeft zijn visie.



Medewerkers van de uitstroomorganisatie van het dienstencentrum in Den Helder. Van links naar rechts
Hans Vos, Luciana Bena Brandini, Peter Eulderink, Mieke Smallenbroek en Toon van der Kooij.



Door Peter Eulderink

In 2003 ben ik aangetreden als arbeidsmarktconsulent bij de uitstroomorganisatie van de Koninklijke Marine, Dienst Employability en Externe Bemiddeling. De dienst probeert militairen met een contract voor bepaalde tijd aan het eind van hun contract aan een passende baan in de burgermaatschappij
te helpen. Kort na mijn aantreden werd ik benaderd door vereniging Orka. Al snel bleek dat we veel voor elkaar konden betekenen. We namen de proef op de som en hoewel het met de eerste kandidaat niet lukte om hem aan een baan te helpen (dat lag aan de regio en niet aan Orka), bleven we vertrouwen houden. Dat bleek terecht: inmiddels zijn al veel ex-militairen aan een baan geholpen in het koudevak.
Waarom veel oud-medewerkers van de Koninklijke Marine hun toekomst zoeken in de koudetechniek? Vaak vinden ze het een interessante techniek, maar ook vanwege de verschillende mogelijkheden en het toekomstperspectief. Nadat een kandidaat een gesprek heeft gehad met een medewerker van Orka wordt een geschikte opleiding gezocht, afgestemd op de toekomstige baan. Orka zoekt eerst een werkgever en bekijkt dan welke opleiding gewenst is. Het voordeel is dat we zeker weten dat de kandidaat de juiste opleiding krijgt en een baan krijgt. Wanneer de opleiding uit meer onderdelen bestaat, dan is Orka de intermediair die ons veel werk uit handen neemt. Bovendien is Orka niet commercieel. Jaarlijks maken we voor 35 uitstromende militairen gebruik van Orka.In 2006 ben ik van functie veranderd, ik werd hoofd van het centrum in Den Helder. In 2008 is het dienstencentrum van de Koninklijke Marine opgegaan in een defensiebrede organisatie: Dienstencentrum Externe Bemiddeling Defensiepersoneel. Dit heeft acht regiokantoren in het land. Elk kantoor bemiddelt uitstromende militairen van welk krijgsmachtdeel dan ook. Van het kleine dienstencentrum van de Koninklijke Marine zijn we nu dusonderdeel van een groter dienstencentrum. Voor mij is het echter belangrijk dat elke kandidaat uniek is. We willen maatwerk leveren. Dat kunnen we goed met Orka, omdat deze zelf ook een intakegesprek kan houden. Ik hoop dat we de samenwerking ongewijzigd kunnen voortzetten. De afgelopen zes jaar is gebleken dat de goede contacten tussen Orka-medewerkers en ons centrum hun vruchten hebben afgeworpen. Hierbij heeft altijd voorop gestaan dat we open en eerlijk naar elkaar toe communiceren. Ook als iets niet kan. Er is begrip en vertrouwen onderling en dit komt een goed resultaat voor de kandidaat ten goede.
Ik hoop dan ook nog vele jaren gebruik te kunnen maken van de expertise en diensten van Orka.