‚Äč

Gisteren288
Deze week409
Deze maand4879

(Klik op een afbeelding voor een vergroting)

Noorwegen24Na vele jaren niet op vakantie te zijn geweest hebben we dit jaar een rondreis door Noorwegen geboekt. Om niets te missen en de mooiste plekjes te bezoeken hebben we een Effeweggeheel verzorgde reis geboekt. De reis is van 9 juli t/m 18 juli 2018.

We wisten niet goed wat we van het weer in Noorwegen moesten verwachten. In Nederland was het erg warm, 25  -  30 graden.  Voor de zekerheid namen we maar genoeg korte broeken mee  en dat was achteraf gezien maar goed ook. In Noorwegen was het ook zomes weer met dezelfde temperaturen als in Nederland. Tijdens deze reis hebben we dan ook vanwege het mooie weer goed kunnen genieten van de prachtige utizichten omadat het erg helder was.

Hier onder het programma en verslag.

Dag 1 Heenreis

Noorwegen04We vertrekken 's ochtends om 05.45 uur vanaf het Leeuwerinkplein in Purmerend om met de lijndienst naar het verzamelpunt  in Didam te gaan. Hier krijgen we een kop koffie aangeboden en moeten we overstappen in de bus naar Noorwegen. Om 09.00 uur vertrekken we o.l.v. chauffeur Dennis naar Noorwegen. Er wacht ons een lange rit maar de stemming zit er goed in. Via de A1 gaan we bij de Lutte de grens over richting Hamburg - Bremen. Deze eerste dag is een reisdag. Na een paar tussenstops arriveren we omstreeks 17.00 uur in Puttgarden bij de veerboot.  (Puttgarden is een dorpje aan de noordooskust van het Duitse eiland Fehmarn. Noorwegen37Fehmarn ligt in de Baltische zee aan de Fehmarbeit, een zeestraat die Duitsland verbindt met Denemarken. Vanuit de haven van Puttgarden varen veerboten in 45 minuten naar Rodby aan de Deense Zudikust.Deze veerboot moet ons van het Duitse Puttgarden naar het Deens Rodbij brengen om hierna door te reizen naar ons  hotel Laudruppark in Ballerup waar we de nacht door zullen brengen. Ballerup ligt in de omgeving van Kopenhagen. Na aankomst in Ballerup ontvangen we de sleutel van onze hotlelkamer en genieten we van een diner in buffetvorm.

Dag 2 Aankomst Noorwegen
Noorwegen37Na het ontbijt buffet vertrekken we om 08.00 uur. Het is vandaag weer een reisdag. Bij Helsingor (Denemarken) gaan we op de veerboot om de oversteek teNoorwegen38 maken naar Helsinborg (Zweden). (De ferryhaven van  Helsingborg ligt aan de straat van de öresund , tegenover de Deense stad Helingor.) Na aankomst in Helsingborg worden we opgewacht door de douane voor een paspoortencontrole. Gelukkig heeft idereen een geldig paspoort in zijn bezit en zonder problemen passeren we de grens. Een lange rit  langs de westkust van Zweden richting Noorwegen. We hadden verwacht dat Zweden een bergachtig landschap had maar dit is niet waar. Een glooiend vlak landschap glijd aan ons voor bij en in de loop van de middag arriveren we in Norowegen. Ook hier in zuid Noorwegen is het landschap nog vlak. De komende dagen echter zal blijken dat Noorwegen wat bergen getreft veel te bieden heeft.  Uiteindelijk arriveren we om 18.00 uur bij ons hoptel in Loen. en we moeten bij vervolgen we onze reis. Via een korte overtocht bereiken we Zweden en rijden langs de westkust richting Noorwegen. Het glooiende landschap, dat gekenmerkt wordt door akkers en weilanden, verandert in een bosrijke en rotsachtige omgeving naarmate we de Noorse grens naderen. Aan het einde van de middag arriveren we in ons hotel Gardermoen in de omgeving van Oslo.  Hier wacht ons weer een goed evrzorgt diner in de vorm van een buffet.

Dag 3 Oslo

Noorwegen01Om 06.30 uur opstaan en om 07.00 uur ontbijt. Om 08.00 uur vertrekken we met de bus naar Oslo voor een rondrit door de Noorse hoofdstad o.l.v. Christine. Noorwegen13Een Belgische dame die woonachtig is in Noorwegen en die ons tijdens deze excursie mee zal nemen. Tijdens deze rondrit komen we langs  het kasteel Åkershus, het koninklijk paleis en het raadhuis, dat jaarlijks het decor vormt voor de uitreiking van de Nobelprijs voor de vrede. ook een bezoek aan het immense beeldenpark van Gustav Vigeland en het Vikingschipmuseum op het schiereiland Bygdøy staan op het programma.  na de excursie hebben we nog 2 uur de tijd om zelf door Oslo te wandelen. Wij gaan kijken bij het koninklijk paleis bij de aflossing van de wacht.  Om 14.30 uur verlaten we Oslo en rijden we naar ons hotel in Goll, waar we de komende twee nachten zullen verblijven. Het is een mooie route van oslo naar Geilo en we genieten volop van het Noorse berglandschap.

Noorwegen15  Noorwegen14

Dag 4 Treinreis en Flåm

Noorwegen16

Deze dag zullen we een unieke treinreis gaan maken met de Flam railway.Noorwegen17 's Morgens om 08.00 vertrekken we bij het hotel in Goll naar het station in Geilo. Hier zullen we de trein nemen naar Myrdal om daar over te stappen op de Flam railway. De Flamrailway eindigt in Flam. Over een traject van 20 kilometer is het hoogteverschil bijna 900 meter via 20 tunnels. Tijdens de rit worden we getrakteerd op prachtige uitzichten. Er wordt een stop bij een indrukwekkende waterval gemaakt. De treinreis eindigt in Flåm, gelegen aan de Aurlandsfjord.  Via een mooie toeristische route van Flam naar Goll komen we om 18.30 uur weer aan bij ons hotel.

Noorwegen18 Noorwegen19 Noorwegen20

Dag 5 Staafkerk en Sognefjord

Noorwegen23Zoals alle andere dagen vertrekken we ook vandaag weer om 08.00 uur. Misschien wel vroeg maar de dagen worden op deze wijze wel goed besteed. Noorwegen22We rijden vanuit ons hotel in Goll naar Geilo en de chauffeur heeft voor vandaag een erg mooie route uitgezocht. Het schitterende Noorse landschap glijdt de gehele dag aan ons voorbij en tussen de middag arriveren we in Voss. Een kleine stad waar we rond kunnen kijken en  lunchen. Na een verblijf van ongeveer een uur  gaan we richtig Hopperstad waar we een staafkerk zullen gaan bezoeken. Het is weer een lange rit maar het verveelt zeker niet. Dennis, de chauffeur, heeft ons sneeuw beloofd en dus moet hij hier naar toe op zoek. Uiteraard weet hij waar de sneeuw zich bevind maar we maken eerst nog een tussenstop bij een lokaal marktje. Op het marktje worden hoofdzakelijk rendierhuiden verkocht. Deze kun je leuk thuis voor de open haard leggen maar je moet wel bereid zijn om de hoofdprijs te betalen. Jaja, waar toeristen goed voor zijn. Dat de verkopers weinig hebben aan een bezoek van een Nederlandse touringcar moge duidelijk zijn. Niemand heeft iets gekocht en. na nog een tussenstop Noorwegen08bij de  Hardangerviddag, een mooie waterval in het nationaal park,  gaan we richting Havgila waar we met de boot de Sognefjord zullen oversteken. Een overtocht van 20 minuten.  Noorwegen03Na deze korte vaartocht gaan we dan echt richting de sneeuw. En ook al ben je dan met alleen volwassenen, sneeuw is en blijft leuk in je korte broek. Na deze sneeuwverfrissing gaan we naar ons hotel in Loen waar we drie nachten zullen verblijven. Het hotel Loenfjord heeft tijdens de Olympische winterspelen in Lillehammer dienst gedaan als hotel voor de atleten. Na de spelen is dit hotel in zijn geheel verplaatst naar Loen. Bijkomstigheid is dat het hotel niet beschikt over een lift.

Dag 6 Briksdalgletsjer

Noorwegen26Omdat er vandaag geen druk en lang programma is mogen we uitslapen.  We kunnen vanaf 08.00 uur ontbijten en Dennis wil om 09.00 uur vertrekken. Het doel is de Briksdalgletsjer. vanaf het hotel is dit een rit van ongeveer 3 kwartier.

Via Stryn en Olden reizen we naar Briksdal waar we na een flinke wandeling van 3 kwartier,  bij de uitloper van de Jostedalsbreen komen. Noorwegen27Vanaf circa 1.200 meter hoogte wringt de enorme ijsmassa zich door het nauwe Briksdal naar beneden.. Voor mensen die zelf de wandeling niet kunnen maken is er de mogelijkheid om met een karretje naar boven te gaan. Helaas kom je dan niet helemaal bij de gletsjer.  We  genieten van het utizicht. Een mooie gletser, watervallen en een schitterende natuur. Omdat er de rest van de dag geen programma meer is hebben we ruimschoots de  tijd.   Om 13.30 zijn we terug bij het hotel en hebben we een vrije middag. Niormaal gesproken zou je denken, gelukkig, maar tijdens deze reis die een druk programma heeft verveelt het nooit. Alle excursies en uitstapjes zijn even mooi. We hebben dan ook niet het gevoel dat het te druk is. De vrije middag in Loen lijkt dan ook leuk maar eigenlijk is het dit niet. In Loen zelf is weing te beleven dus het blijft bij een beejte wandelen. Dennis heeft nog geprobeerd om een uitstapje te verzinnen maar  een middag is net tekort.

Dag 7 Dagtocht Geirangerfjord en fjordcruise

Om 08.00 vertrekken we via een prachtige route  naar de haven van Geiranger. Hier stappen we op de rondvaartboot voor een vaartocht van ongeveer een uur.  Na deze rondvaart hebben we nog een uur om de benen te strekken en dan vertrekken we met de bus naar Dalsnibba. een uitzichtpunt op 1476 meter hoogte met prachtige vergezichten. Tijdens de rit hier naar toe wordt er een beroep gedaan op de stuurmanskunsten van de chauffeur. Vele haarspeldbochten en grote stijging. Maar onze Dennis brengt ons keurig en zelfverzekerd naar boven.De temperatuur is hier 15 graden en dat is wel een beetje fris voor wat we de laatste dagen gewend zijn. Maar dit mag de pret niet drukken. Het is een geweldige ervaring om het Noorse land te doorkruisen.

Noorwegen21 Noorwegen30 Noorwegen11 Noorwegen25

Via een prachtige route rijden we naar Breidablik. Vanaf het uitzichtpunt Dalsnibba (Dalsnibba is een berg van 1476 meter hoog en ligt boven Geiranger, 7 kilometer van de Geirangerfjord.), hebben we een schitterend uitzicht op de Geirangerfjord. Hierna vervolgen we onze reis naar Geiranger. De fjord is met zijn vele watervallen de meest bezochte toeristische attractie in Noorwegen en staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO. In Geiranger heeft u de mogelijkheid het fjordcenter te bezoeken. In de middag verlaten we Geiranger per boot en varen over het mooiste gedeelte van de Geirangerfjord naar Hellesylt.

De dagtocht Geirangerfjord en fjordcruise dient bij boeking te worden doorgegeven.

Dag 8 Lillehammer en Hamar

Noorwegen34Het zit er bijna op. Aan deze prachtige rondreis door Noorwegen komt langzaam een einde. Vandaag verlaten we ons hotel in Loen en zakken viaNoorwegen36 Lillehammer en Hamar af richting Oslo. Vanaf Oslo zullen we op dinsdagochtend de thuisreis beginnen. Maar eerst vandaag nog naar Lillehammer. De stad waar in 1994 de Olympische winterspelen zijn gehouden We komen wederom via een mooie route aan in Lom waar we een tussenstop houden. Volgens de chauffeur zit hier de beste bakker van Noorwegen.  Ook staat hier een mooie staafkerk. Na deze tussenstop gaan we naar Lillehammer en bezoeken de Olympische skischans. Met de stoeltjeslift naar boven en we hebben een prachtig uitzicht over de stad en zijn omgeving.  verder naar Hamar waar we naturulijk een blik willen werpen op ‘het Vikingsschip’, de Olympische schaatshal..

Noorwegen33

Noorwegen35

Een bezoek aan de schaatsbaan zit er niet in want het is hartje zomer en de temperatur is 28 graden. De baan is dan ook gesloten,

Dag 9 Overtocht Helsingborg – Helsingør

Noorwegen28En vandaag is de rondreis door Noorwegen dus echt afgelopen. We beginnen aan de terugreis en kijken terug op een geweldige reis. Een druk programma waarin we veel hebben gezien. De fjorden, watervallen, vergezichten maar ook dat het hier 's nachts niet helemaal donker wordt. De vele watervallen en waterstromen die heel erg helder zijn. De spiegeling van de bergen in het water. Noorwegen21Kortom, het was heel erg mooi om dit land te bezoeken.Om 07.00 uur zitten we aan ontbijt en om 08.00 uur vertrekken we vanuit ons hotel richting Zweden. Via de grensovergang bij Svinesund wordt het berglandschap al vlakker. Het worden weer twee busdagen. Ondanks dat dit een lange zit is verveelt het niet. Ook in de bus is het gezellig en met een bar aan boord waar koffie en frisdrank verkrijgbaar is blijft het genieten.  Er worden voldoende tussenstops gehouden om de benen even te strekken. Via de zuidkust van Zweden komen we in de middag aan in Helsingborg waar we weer met de veerboot naar Helingor over steken. We gaan weer naar Hotel Laudruppark in Ballerup waar we ook tijdens de heenreis een overnachting hebben gehad. De gehele dag verloopt de reis voorspoeding en we komen op tijd aan in het hotel..

Dag 10 Terugreis

Na een vroeg ontbijt vertrekken we om 06.45 uur met de bus omdat we vanmiddag op tijd in Didam moeten zijn.  De overtocht met de ferry bij Puttagrden is gereserveerd voor de afvaart van 09.15 uur. Noorwegen12Omdat er vandaag een behoorlijke afstand moet worden afgelegd wil Dennis graag een afvaart eerder hebben. Op deze wijze heeft hij een half uurtje speling. Het schema voor deze dag is volgens hem erg krap en mocht er onderweg oponthoud zijn  dan heeft hij in ieder geval een half uruje over. De situatie bij Bremen en Hamburg is onvoorspelbaar. Een dubbeltje op zijn kant. Als allerlaatse voertuig mogen we de ferry op die om 08.45 uur vertrekt. het is dus gelukt. Vandaag weinig tussenstops..Na de oversteek met de ferry rijden we door tot 13.10 uur bij Wildeshausen. De chauffeur zit aan zijn maximale rijtijd en moet nu een pauze nemen. We zitten goed op schema dus hier pauzeren we een uur. Na deze stop rijden we door tot de grensovergang met Nederland bij de Lutte. Een half uurtje pauze om de benen te strekken.  Om 17.30 uur komen we aan bij 'Juffrouw Tok" bij het verzamelpunt. Hier zullen we met de overige reizigers en onze reisgenoten nog gaan genieten van een afscheidsdiner.  Goed verzorgt en gezellig met de mensen waar je de laatste 10 dagen Noorwegen mee verkend hebt. na het diner nemen we afscheid en stappen in de bus die ons naar Purmerend zal brengen.

We kijken terug op een fantastische reis naar en door Noorwegen. Een geweldig programma en goed geregeld.  Het is onze eerste volledig verzorgde busreis geweest maar het is wel zeker dat we dit in de toekomst vaker zullen gaan doen.

Noorwegen32 Noorwegen06 Noorwegen29
Noorwegen40 Noorwegen31 Noorwegen10

Noorwegen02

Voor meer foto's van deze rondreis kijk in fotogallerijen.

Totaal hebben we met de bus 4261 kilometer afgelegd vanaf Didam. De afgelegde route vindt je hier onder

Noorwegen
 Klik op afbeelding voor vergroting